Er beweegt wat aan de stroom


 

Goed en goedkoop

Sociaal tarief voor het eerst sinds vrijmaking van de markt supergoedkoop

De kogel is eindelijk door de kerk: het nieuwe sociale tarief is op komst. Een dezer dagen verschijnt in het Belgisch Staatsblad het besluit van minister Verwilghen voor de berekening van het nieuwe sociale tarief voor elektriciteit. Voor aardgas was dat vorige dinsdag al het geval

Zoals bekend was het sociale elektriciteitstarief sinds juli 2003 dikwijls duurder dan het commerciële tarief van sommige elektriciteitsleveranciers. Hieraan komt nu een einde. Het sociale tarief wordt gelijk aan het goedkoopste tarief dat je ergens maar in België op de commerciële markt kan vinden.

Wat meer is: dikwijls zal het nog goedkoper zijn dan het allergoedkoopste tarief dat je buurman kan vinden, tenminste als je woning niet in een gebied ligt waar al de goedkoopste nettarieven gelden. Er wordt immers niet alleen gezocht naar de goedkoopste leverancier, maar ook nog eens gecombineerd met de goedkoopste netbeheerder.

De vakbonden en Test-Aankoop hadden daar al lang op aangedrongen. Het "Colruyt-principe" noemen ze dat. Maar er is wel een verschil: Colruyt zorgt zelf voor de goedkope prijzen en moet het verlies aan winst ook zelf dragen. Voor de sociale energietarieven is dat niet het geval: de energieleverancier wordt vergoed voor het verschil tussen het sociale tarief (het allerlaagste bij de allergoedkoopste leverancier en netbeheerder dus) en zijn eigen tarief. Zo'n leverancier lijdt dus nooit verlies. De kosten worden gedragen door een heffing, zeg maar belasting, op het elektriciteitsverbruik. Let wel: ook op het verbruik van de rechthebbenden op het sociale tarief zelf.

 

Kies doelbewust voor de duurste stroomleverancier

Het sociale tarief is voor iedere rechthebbende, waar hij ook woont in België, of bij welke leverancier hij ook elektriciteit koopt, hetzelfde. Leveranciers mogen geen onderscheid maken betreffende de door hen toegepaste promoties naargelang een klant al dan niet het sociale tarief geniet en aan de sociale klant kunnen ook geen strengere voorwaarden onderworpen worden dan deze die gelden voor de klanten met een gelijkaardig afnameprofiel.

De nieuwe regeling voor het sociale tarief is zeer interessant. Niet alleen moet je niet langer meer zoeken naar de goedkoopste leverancier, want iedereen moet je hetzelfde tarief aanbieden, maar je kan ook nog kiezen voor de leverancier die de meeste service biedt: de prijs is toch dezelfde. Uiteraard komt dit vooral de huidige monopolist ten goede: nieuwe leveranciers mogen het vergeten om nieuwe sociale klanten te werven, althans toch op basis van de prijs

Maar het wordt nog beter: je kiest best voor de duurste leverancier. Bij een duurdere leverancier heb je immers de meeste kans op een goede service.

Hier ligt dan ook een terrein braak voor inventive energieleveranciers: zet je prijs zo hoog mogelijk (met een minimum aan service) en probeer zoveel mogelijk sociale klanten aan te trekken. Je wordt toch vergoed via de federale heffing, ongeacht de service die je biedt. Natuurlijk verlies je dan de "normale klanten", want die worden met een te hoog tarief geconfronteerd. Geen nood: richt een filiaal op (een afzonderlijke onderneming met een leveringsvergunning van de VREG). Het kan je dan niet schelen dat je bij deze dochteronderneming geen normale klanten hebt. Je zal ze wel kunnen overhalen om naar je goedkopere filiaal te trekken.

Het zou nog perverser kunnen: een onderneming die zich specialiseert in het aantrekken van sociale klanten, bijvoorbeeld door extra sociale voordelen te bieden (opgelet dan wel voor iedere klant), zou een supergoedkoop filiaal kunnen oprichten. Kwestie van het verschil tussen beide tarieven zo groot mogelijk te maken en een zo groot mogelijke compensatie op te strijken. Zaak is dan uiteraard om ervoor te zorgen dat je niet teveel klanten aantrekt voor je goedkoop filiaal, anders verlies je daar weer geld, maar er toch voor te zorgen dat je de promotie voor heel België toepast, want dat is de voorwaarde bij voor het in aanmerking nemen bij de berekening van het sociale tarief.

 

Het gaat alleszins snel

De sociale tarieven, zowel voor elektriciteit als gas, gaan in vanaf 1 augustus 2007. De leveranciers hebben amper de tijd om hun facturatie aan te passen. De CREG moet bovendien de berekening nog maken om het juiste tarief vast te stellen. Zowel CREG, netbeheerders als leveranciers moeten het juiste sociale tarief op hun websites publiceren.

 

En nog een toemaatje

Electrabel heeft vorig weekend aangekondigd dat zij vanaf september een serieuse tariefverhoging zal toepassen voor aardgas. Nogal wat mensen zijn daar boos over, ook Test-Aankoop, de vakbonden, de bedrijven en zelfs de overheid. Sommigen vragen dat de overheid een maximum prijs oplegt. Vooral de minder begoeden zouden hun rekening niet meer kunnen betalen, beweert de Vereniging van Steden en Gemeenten. Het zal hen echter een zorg wezen: elke prijsverhoging van de dominante marktspeler heeft toch geen invloed op het sociale tarief. Zij kunnen zoals gezegd gewoon bij de dominante speler blijven.



Wanneer u op de hoogte wenst te blijven van nieuwe wendingen op het gebied van de liberalisering van de elektriciteitsmarkt of van de tariefstructuren, klik dan hier om onze elektronische nieuwsbrief te ontvangen.

| Top | Archief overzicht | Terug | Home |